nowaSroda

Środa Wlkp. Powiatowy Portal Internetowy

Reklama

Start Artykuły Wywiady REWOLUCJA W FUNKCJONOWANIU
REWOLUCJA W FUNKCJONOWANIU Drukuj Email
Wpisany przez Małgorzata Frąckowiak   
czwartek, 21 maja 2015 10:22

Z lekarzem Bernadetą Moskal, specjalistą medycyny pracy i chorób wewnętrznych, nową szefową poradni medycyny pracy Szpitala Średzkiego o zmianach w zakresie funkcjonowania poradni i o tym, czym w ogóle jest medycyna pracy rozmawiał Filip Waligóra.

Kilka tygodni temu prokurent Szpitala Paweł Dopierała zapowiedział zmiany w zakresie funkcjonowania poradni medycyny pracy działającej przy szpitalu. Na czym te zmiany będą polegać?

W najbliższych dniach, w nowym skrzydle szpitala, po prawej stronie przy głównym wejściu, swoją działalność zainauguruje poradnia medycyny pracy. Do tej pory siedziba poradni znajdowała się w budynku przy ul. Czerwonego Krzyża. Zmiana lokalizacji przychodni znacząco wpłynie na jakość świadczonych przez nas usług na rzecz pracodawców i pracowników. Dotychczas było tak, że na Czerwonego Krzyża znajdował się tylko gabinet lekarza medycyny pracy, który na podstawie różnych zleconych badań wydawał orzeczenie o zdolności do pracy. Każdy pracownik zanim zgłosił się po orzeczenie, musiał stawić się w różnych miejscach celem odbycia konsultacji specjalistycznych oraz przeprowadzenia badań laboratoryjnych, radiologicznych, bądź EKG. Wszystko to sprawiało, że badanie pracownika trwało kilka dni. Teraz dzięki zlokalizowaniu poradni w budynku szpitala, pacjenci będą badani w ciągu jednego, góra dwóch dni. Wszystkie badania i konsultacje medyczne ze specjalistami przeprowadzone zostaną na miejscu, w jednym budynku. Pacjent będzie odwiedzał kolejne gabinety lekarskie, gdzie zostaną przeprowadzone potrzebne badania do wydania orzeczenia.

Rozumiem, że teraz to właśnie Pani będzie kierować poradnią medycyny pracy przy Szpitalu Średzkim?

Tak. W ubiegłym roku ukończyłam specjalizację z zakresu medycyny pracy. Z tego względu p. Prokurent zaproponował mi prowadzenie poradni w ramach Szpitala Średzkiego. Propozycję przyjęłam. Prowadzenie przychodni będę łączyć z pracą na Oddziale Wewnętrznym naszego szpitala, gdzie realizuję się w swojej pierwszej specjalizacji – jako specjalista chorób wewnętrznych.

Skąd u Pani zainteresowanie zagadnieniem medycyny pracy i czym w ogóle jest medycyna pracy?

Nie da się ukryć, że dzisiaj lekarzy medycyny pracy jest coraz mniej. W niedalekiej przyszłości zacznie brakować specjalistów w tym zakresie. Decydując się na tę specjalizację uznałam, że warto wykorzystać moje doświadczenie w dziedzinie chorób wewnętrznych w opiece nad pracownikiem i połączyć te dwa działy medycyny. Stąd też działając na rzecz pracowników i pracodawców będę korzystać ze swoich umiejętności z zakresu chorób wewnętrznych. Natomiast to czym jest medycyna pracy reguluje szczegółowo ustawa z 1997 roku o służbie medycyny pracy. Jednym zdaniem można powiedzieć, że medycyna pracy to nic innego jak przeprowadzanie badań lekarskich pracowników, profilaktyczna opieka zdrowotna nad pracownikami oraz wydawanie orzeczeń lekarskich do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy.

Dzisiaj wiele przychodni medycznych, także w naszym mieście, proponuje świadczenia z zakresu medycyny pracy. Zasadniczo o pracownika, którego należy zbadać, trzeba zawalczyć. Jakie pomysły ma Pani na to, aby Szpital Średzki był konkurencyjny w stosunku do innych podmiotów zajmujących się medycyną pracy?

Na konkurencyjność w największym stopniu wpływa oczywiście cena i jakość usług. Mamy już przygotowany cennik za nasze usługi. Uważam, że ceny za badania, jakie oferujemy zostały ustalone na rozsądnym poziomie. Jednakże cena nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na naszą konkurencyjność względem innych podmiotów. W ofercie mamy m.in. badania wyjazdowe, a więc w siedzibie pracodawcy. W ten właśnie sposób przebadaliśmy naszych pierwszych pracowników – personel jednej ze szkół. Po drugie zakupiliśmy nowy, specjalistyczny sprzęt, pozwalający na wykonywanie badań, również na miejscu u pracodawcy. Mamy nowy spirometr i elektrokardiograf. W najbliższym czasie wyposażeni zostaniemy w audiometr – do badania słuchu. Ważne jest również to, że nasza przychodnia wyposażona zostanie w oprogramowanie komputerowe umożliwiające elektroniczny wydruk orzeczeń o zdolności do pracy. Ucyfrowienie poradni to ważny krok w rozwój i zdecydowanie duże usprawnienie w przeprowadzaniu badań orzeczniczych nad pracownikiem.

A jaki zakres badań będziecie Państwo wykonywać?

To oczywiście zależy od rodzaju wykonywanej pracy. Zakres i częstotliwość badań profilaktycznych określają tzw. wskazówki metodyczne stanowiące załącznik do Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, a więc lekarz medycyny pracy ma niejako z góry określony tok postępowania medycznego. Jest to pewne minimum badań, które należy wykonać konkretnemu pracownikowi, aby ocenić jego zdolność do pracy. Moim celem jest to, aby zachęcać pracodawców do tego, żeby nie ograniczali się tylko do tych wskazówek metodycznych, ale aby zadbali o swoich pracowników poszerzając im zakres badań. Jakie to powinny być badania, to już będę sugerowała poszczególnym zleceniodawcom. Pracodawca musi mieć świadomość tego, że niejednokrotnie to właśnie okresowe badania pracownicze pozwalają na wykrycie chorób i schorzeń, o których pracownik by nie wiedział, gdyby nie został zbadany. Często jest też tak, że badania pracownicze ratują życie, jeżeli dzięki ich przeprowadzeniu uda się np. zdiagnozować, a następnie pokonać nowotwór.

Na zakończenie, co chciałaby Pani powiedzieć swoim przyszłym pacjentom?

Przede wszystkim chciałabym zaprosić pracodawców i pracowników do tego, aby korzystali z naszych usług. Zapewniam Państwa, że dołożę wszelkich starań, aby funkcjonowanie naszej poradni było na jak najwyższym poziomie, a stałe doskonalenie naszych usług pozwoli na utrzymanie lepszej jakości i konkurencyjności poradni medycyny pracy.

Bardzo dziękuję za rozmowę.